Istanbul

Er wonen zo’n 19 miljoen mensen, en die zijn allemaal tegelijk op straat. Opgeschoten jeugd bestaat er niet, want de straatschoffies tillen dozen of duwen steekkarretjes de nauwe straatjes omhoog, de hele dag door. Ze zullen ’s avonds te moe zijn om de straatcoach te woord te staan. Straatcoach? Zullen ze het woord kennen daar in Istanbul? Ik denk het niet. Iedereen werkt zich daar de hele dag te pletter, maar de meesten zijn desondanks bijzonder vriendelijk. Wonderlijk.

Lopers, ik heb ze nauwelijks gezien daar. Ik denk dat ze te moe zijn om na het harde werken ook nog wat te joggen. Veel dikke mensen heb ik er trouwens niet gezien. Wel heel veel mensen die altijd bezig zijn. Langs de Bosporus braken talloze boten ontelbare aantallen auto’s en mensen uit; boten die tevens grote zwarte giftige rookwolken uitbraken. Ja, ja en wij hebben containers waar we bont glas en gewoon glas kunnen scheiden en daar ben ik erg blij mee, ik voel me daar een stuk prettiger bij.

Tussen de giftige dampen roosteren mensen van alles en nog wat: maïskolven, vissen, vlees. Eet smakelijk! Wij rijden 80km p/u op de randwegen van de grote steden, vanwege het fijnstof en de herrie. Heerlijk! De wereld gaat naar de verdoemenis, maar Nederland gelukkig niet en dat is een hele opluchting voor me.

Ik heb weinig gehandicapten gezien in Istanbul, wellicht hebben ze dan toch een betere god dan wij, maar onze god heeft voor de gehandicapten wel veel betere voorzieningen, want die heb ik daar niet gezien. Hoe een gehandicapte een stoep op of af moet komen is mij een raadsel. Scootmobiels? Ik heb ze niet gezien daar. Blijkbaar dus niet nodig, want er zijn minder gehandicapten. Zouden ze eerder dood gaan of zo? Hoe zit het trouwens met de uitkeringen daar? Ik heb geen idee eigenlijk.

Ik ga m’n boek uitgeven in het Turks, want dan weten de mensen daar dat wij ook nog best in staat zijn om te lopen en hard te werken en dat we moeten ploeteren voor onze boterham, althans, dat ik dat gedaan heb, tenminste, als je dat lopen optelt bij m’n werk.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

13 reacties op Istanbul

  1. p.van.keeken zegt:

    Broeder Ron, ik ken een goede tolk Turks. Zal t vragen. En ploeteren??? GrP

  2. Hans zegt:

    De wereld gaat naar de verdoemenis, maar Nederland gelukkig niet

    Ja, dat hebben we fijn geregeld 😉

    • Jitze Weber zegt:

      De wereld gaat voorlopig helemaal niet naar de verdoemenis. De mensheid misschien, maar daar kan de wereld wel even zonder, de dino’s waren milieubewust. Die bleven ongeveer 160 miljoen jaar eitjes uitbroeden. Komen er een paar brokken uit de ruimte, sneu toch. Dan wij homo-destructorius . Nog geen half miljoen jaar en er dan al een zootje van maken : een nieuwe zoölogisch record. Nog 4,3 miljard jaar en pas dan fikt de wereld op in onze opgebrande kerncentrale, aan de wereld zal het niet liggen. We zijn een overmoedig randverschijnsel. Leuk experiment, dat bewustzijn met een pfc. Allemaal zinloos geweld.

  3. ron teunisse zegt:

    Ja Jitze, wat moet ik daar nou op zeggen, je hebt gelijk natuurlijk. Jammer dat we niet ff kunnen kijken naar een ooit mooiere wereld, ouwe reus . Maar ja, we gaan gewoon door, want dat doen we al jaren..grr

  4. Definitie van Ploeteren: afbeulen,afsloven, hard werken,heisteren, in de war zitten,oeteren, plonzen,sappelen, schrooien,sloven, wroeten, wurmen, zwoegen.
    Jeetje, wat zo’n woord niet te weeg kan brengen.

    Zoals je al schrijft Ron: “Iedereen werkt zich daar de hele dag te pletter”.
    Ga dus door op deze weg. Met andere woorden:” schrijf je het schompus”, want daar voel je je ook gelukkig bij.

  5. Suzanne (Teunisse, dochter van) zegt:

    Hahaha pap wat een goed stukje. Ik zie nu al uit naar de boeken die je de komende jaren gaat schrijven, vol van scherpzinnigheid en cynisme. Tot morgen op de boekpresentatie xx suus

  6. Bram van der Bijl zegt:

    Zeer toepasselijk zo rond het Suikerfeest! 🙂

  7. Jan Bosch zegt:

    Ron en Carel ,Heel veel succes met de uitgave van je boek , zoals je misschien vernomen heb heb ik mij al ingeschreven voor de zestig van texel . ( En met mij nog heel wat Energie leden ) zo zie je maar het Ultralopen neemt toe. gr Jan Bosch

  8. janDeFietser zegt:

    hoj Ron,

    leuke weblog

    hoe gaat-ie?

  9. Vogelman zegt:

    je hebt het maar zwaar gehad met je echtgenote..

Plaats een reactie