Maandag

Maandag is voor mij een dag met een apart gevoel. Stil s’morgens in de stad, m’n koffietentje ook stil. Maar dat is het niet, nee, in het grijze verleden liep ik  vanaf Bloemendaal naar huis in Castricum via de sluizen van IJmuiden. Knip,die toen al op Texel woonde gaf maandag nog altijd les op z’n oude school en liep ook precies om half 4 vanaf Castricum, via het duin naar Wijk aan Zee. In Wijk aan Zee ontmoetten we elkaar altijd en liepen dan luid pratend, richting Castricum terug. Vaak gingen we met een omweg en over zessen kwamen we bij mn huis, waar m’n vrouw zich afvroeg waar we bleven, want het eten was allang klaar. Natuurlijk at Jan mee, altijd, en hij sliep  die maandagavond op de bank, ook altijd. En we kletsten regelmatig uren en als het nacht was kwam m’n vrouw dan naar beneden om te vragen of we nou niet eens uitgepraat waren en of het wat stiller mocht, al dat geklets.

 Dirk Jan Roeleven vroeg me laatst voor de documentaire die hij maakt over Jan, waar die gesprekken dan over gingen, maar ik wist het niet goed meer, veel vergeten denk ik. Vele plannen hadden we. Dat en dat moest nog gebeuren, die loop misschien, en we zouden gauw eens daarheen gaan. Meestal kwam er nix van. Maar toch, we spraken er in ieder geval over.

Dat doe ik nog steeds, plannen maken, dat ik nog ooit misschien ergens iets ga lopen. De Spartathlon volgend jaar in 35u55min ? Ik ga binnenkort Rune Larsson mailen, of hij nog de moed heeft het ook te proberen. Enige jaren geleden heeft hij m nog uitgelopen. Toen een journalist hem vroeg waarom hij zo langzaam was geworden,( hij had het iets onder de 36uur gelopen), antwoordde Rune dat hij niet sneller had gekund.

Rune heeft de Spartathlon 3 keer gewonnen (en vele malen uitgelopen) en heeft de Atlantische Oceaan overgeroeid en Amerika van west naar oost gelopen, alleen en een buggy met z’n spullen voortduwend. Ik bedoel, het is nogal wat, maar ja, je bent net zo goed als je laatste prestatie blijkbaar.

M’n zoon zegt, dat ik het niet meer moet proberen, want anders krijg je hetzelfde als met die Rolling Stones, het ziet er niet meer uit en het klinkt al 40 jaar hetzelfde. Hij heeft gelijk, maar toch. Zou Henk Noor meewillen, als ik ga?( Wat ik waarschijnlijk niet doe).

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

29 reacties op Maandag

  1. Rinus zegt:

    Gesprekken en praten over het hardlopen is ook mijn ding en praat vaak met Mo over van alles en nog wat en vaak zoals je beschreef weet je niet eens meer precies waar over, was het nu de zuiderzeemarathon of zeeland marathon?,…

    Ik geloof er wel in en zeg nooit nooit..
    Je kan mee op 14 Januari over het strand en in het donker, moet voor jouw wel bekend terrein wezen.

    Groet rinus.

  2. janDeFietser zegt:

    Rune Larsson liep met z´n spullen in een buggy? daar is het wiel (ook) voor uitgevonden – en dan is -ie slimmer dan Shapiro, die het ik meen in 1978 met een rugzak(je) op z´n rug deed, die op zijn beurt al weer een stuk origineler was dan Bruce Tulloh, die in 1969 z´n vrouw + caravan meenam, met in die caravan de nodige kratten bier meen ik me te herinneren…

    (de beide boeken die genoemde heren daarover later schreven zijn trouwens nog steeds het lezen waard: resp. ¨Meditations from the breakdown lane¨ en ¨Four million footsteps¨).

    Overigens hebben de Stones nog zat fans die er anders over lijken te denken…

  3. Robert zegt:

    Old soldiers never die (toch?)

  4. Pa, ik bedoelde eigenlijk dat de Spartathlon voor jou meer in het verleden past. Het zijn legendarische jaren geweest met vele herinneringen. Als je t nu weer gaat doen word je alleen maar nostalgisch en melancholisch als je ‘m weer loopt en ga je de tijden die je loopt en hoe je loopt vergelijken met toen. Het lijkt me eerder dat je ‘m weer wilt lopen omdat je er geen afscheid van kunt nemen. Ik ben bang dat t daarom een teleurstelling gaat worden. Erg mooi stuk trouwens, van betere tijden.

  5. peter zegt:

    je hebt een wijze zoon Ron. Mocht je t toch nog proberen volgend jaar: De afspraak blijft staan. GrP

    • dekoerier414 zegt:

      Peter, niet om het een of ander, je hebt al nergens verstand van, maar van lopen nog minder, dus bemoei jij je dr nou niet mee in godsnaam !

      • peter zegt:

        Heb 32 uur per week met je te maken . En al gedurende vele jaren . Heb dus wel een beetje verstand van je . Of k er blij mee ben???GrP

  6. janDeFietser zegt:

    zoek je wellicht nog iemand die meefietst ? dan weet ik nog wel iemand die tijdig gestopt is met lopen!

    zo´n ding met wieltjes had ik in ´81 moeten hebben toen ik naar Joegoslavie liep, denk ik nu, maar -best ook wel weer ´n flink nadeel- dan ben je wel weer erg aan de weg gebonden.

  7. Bram van der Bijl zegt:

    Als je een reeële kans op uitlopen denkt te hebben, dan zou ik gaan, anders niet. Uiteindelijk mag je het natuurlijk allemaal lekker zelf weten! 🙂

  8. Bjorn Paree zegt:

    Het wordt tijd dat jouw zoon eens naar een concert van de Rolling Stones gaat ; die gasten zijn live nog immer helemaal geweldig ! Idem aan zijn vader die nog immer groot plezier beleefd aan het hardlopen. Ik zeg : waarom niet ! Doen die Spartathlon.

  9. peter zegt:

    ja ja, dat denk ik ook wel eens: Doe die spartathlon. Ik betaal wel GrP

  10. dekoerier414 zegt:

    Ik ook

  11. Ton zegt:

    Blijf schrijven Ron, leuk en herkenbaar, en gewoon lekker doorgaan eigen tempo eigen visie. Doe wat je leuk en wat je nodig vindt.
    Heb je boek en elke avond voor het slapen gaan leest de grote brombeer voor, ik vind geweldig leuk.
    Sprak gisteravond je grote vriend Veron nog op de baan, stukje met hem opgelopen ik hoefde maar 2 woorden te zeggen en hij bleef maar kletsen ik kapot na 4 km maar was wel in gelopen, moest je de groeten doen.

    Gr Ton

  12. Dave Boone zegt:

    Beste Ron,

    Citaat van Knip: ‘Records bestaan niet, slechts de inspanning telt.’
    Waarom niet nog een keer proberen naar Sparta te lopen, nog eens een keer de hand op Leonidas voet leggen?
    Als ik ooit denk een kleine kans te hebben om deze monsterinspanning te voltooien, twijfel ik geen moment. Ik zou het een grote eer vinden om ooit naast je zijde te lopen tijdens de Spartathlon.

    Met sportieve groet, Dave Boone

    • ron teunisse zegt:

      Maar mijn kans is momenteel kleiner dan klein Dave. Ieder ander heeft een grotere kans, vrees ik, maar tis nog steeds niet uit mn hoofd. Bedankt voor je compliment in ieder geval. grron

Plaats een reactie