Ontkennen

Het valt me op, dat als je eens iets tegen iemand te vertellen hebt, dat die persoon niet zo leuk vindt, er bijna altijd iets komt van “Ja, maar, jij”, of “Nee hoor, dat is niet zo”. Met andere woorden, afweer is de eerste reactie. Praktisch nooit hoor je iets anders, iets van begrip, iets van :”Ik zal er eens over nadenken en dan kom ik er op terug”.

Ik reed in de stad op m’n fiets en op de smalle rijweg liep een soort gezin, wat losse vrouwen, wat losse kinderen. Niet opletten natuurlijk ! Ik bel en iemand loopt bijna onder m’n fiets en zegt, dat ik, ja, ik, op moet letten ! Zou je ze niet naar een opvoedingsgesticht sturen ? Zou je ze niet, zou je ze niet…Geen excuses natuurlijk, nee stel je voor. Nooit excuses.

Ik hoorde laatst van iemand, dat een grote hond in een parkje, z’n kleine kind omver wierp, door tegen hem aan te botsen. Hij protesteerde tegen de hondenbezitter, die vervolgens vroeg waarom hij z’n kind daar los liet lopen. U denkt natuurlijk, dat dit een grapje is. Nee hoor, het is echt zo gebeurd.

Machteloze woede maakt zich van me meester, machteloos inderdaad, want wat kun je doen tegen de massale overmacht van de ontelbare aantallen hersenloze, zich in niets van insecten onderscheidende mensachtigen ?

Stukkie lopen ? Nou, dat moet dan maar, er zit niet veel anders op en je moet toch wat. De wereld is gebouwd op volslagen gekte en met een dunne huid heb je daar meer last van natuurlijk. Zintuigen uitschakelen, oogkleppen op, oordoppen in, blindemannetje spelen en thuis goeie muziek aanzetten, een sigaar, koppie koffie en een borrel.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

15 reacties op Ontkennen

  1. janDeFietser zegt:

    Ron,

    kheb t allang afgeleerd van mensen excuses te verlangen (en wat heb je eraan wanneer die je te makkelijk lijken te worden aangeboden?)

    Schopenhauer had een hond, en als hij boos was op het dier schold hij hem uit voor ¨mens¨….

  2. ron teunisse zegt:

    Jan, het gaat mij niet om de excuses, maar dat iemand eens bij zichzelf naar binnen durft te kijken. Ach, ik weet het zijn allemaal illusies..gr r

  3. janDeFietser zegt:

    zo zijn ze dan kennelijk, Ron

    onlangs wees ik als voetganger een fietser terecht, dat ´ie op ´n voetpad reed:

    deze onverlaat wilde terstond vloekend met me op de vuist – nu ben ik weliswaar 10 jaar geleden met full contact-karate begonnen, maar dat heeft me alleen maar meer discipline bijgebracht:

    kdeed dus maar of ik hem niet verstond en liep door

    (er bestaat immers ook nu eenmaal dat griezelig fenomeen ¨confrontational homicide¨: een ruzietje om niets of bijna niets tussen twee personen kan leiden tot een schermutseling diedan binnen enkele minuten uitloopt op door geen van beiden voorziene doodslag – meestal speelt eerzucht daarbij een rol);

    toen ik buiten zijn bereik even stilstond en omkeek of die held het nog meende, wat hem zichtbaar deed aarzelen, hoorde ik dat hij besloten had zijn woede maar te botvieren in een mij uitgebreid toewensen van ziekten, waarop ik maar weer doorliep.

    weer zo´n klein berichtje in de krant weten te voorkomen?

  4. peter zegt:

    Vriend, zowaar met je eens. Vooral vanaf : Zintuigen. GrP

  5. Jitze Weber zegt:

    Niet zuur worden als het wat minder goed loopt. Vorige week zwom nog iemand het Kanaal nog over zonder armen en benen. Lopen als een kip zonder kop kan ook en wie weet word je daar oud bij. Hold your head up jongens, er zijn nog genoeg aardige mensen over.

  6. hennie zegt:

    Ja, dat is de moderne wereld. Altijd heeft de ander het gedaan. Zelf zijn we nooit fout. stel je voor om je fout te erkennen. In het ziekenhuis, waar ik werk, merk je dat ook zo erg als bezoek van patienten klagen over het beleid van de arts. De arts maakt de fouten want hun weten het altijd beter.
    En wat honden betreft. Als zondagochtend bij Kijkduin over het strand loop voor een lange duurloop denk ik; Er worden weer mensen uitgelaten door hun hond.

  7. janDeFietser zegt:

    velen kunnen er niet tegen door een onbekende te worden terechtgewezen

    als een vriend het ze zegt, dan kan het echter wel

    maar een echt goede vriend moet zelfs (ook) op je kunnen schelden als een vijand (Sa’di, Perzisch filosoof, lang geleden)

  8. dirk westerduin zegt:

    Nou jongens, het is ook allemaal redelijk relatief. Hier op Taiwan rijden ze je met een vriendelijke glimlach regelrecht het graf in. Ik heb zo ondertussen aardig wat mensen bij hun kladden gegrepen en vloeken kunnen zie hier waarschijnlijk ook al, in zowel het Engels als het Nederlands, omdat ik daar elke dag op de weg gratis les in geef.

    Leuke website trouwens, Ron.

    Dirk.

  9. Winnie Wijn zegt:

    Zojuist enkele stukjes van je gelezen: geruststellend dat je kijk op de wereld nog niets is veranderd. Ik knap er weer van op! En mooi dat je, naast het schrijven, nog steeds aan het lopen bent. Al zou de dood je op de hielen zitten, je blijft hem voor.
    Keep going, groet Winnie

  10. Ton zegt:

    Blijf schrijven Ron, leuk en herkenbaar, en gewoon lekker doorgaan eigen tempo eigen visie. Doe wat je leuk en wat je nodig vindt.
    Heb je boek en elke avond voor het slapen gaan leest de grote brombeer voor, ik vind geweldig leuk.
    Sprak gisteravond je grote vriend Veron nog op de baan, stukje met hem opgelopen ik hoefde maar 2 woorden te zeggen en hij bleef maar kletsen ik kapot na 4 km maar was wel in gelopen, moest je de groeten doen.

    Gr Ton

  11. Ik heb opgegeven! Tegen al die mensen met een plaat voor hun kop, de egoïsten, degene die menen alleen op de wereld te zijn en alleen gaan voor hun eigen agenda en belang, daar is wat mij betreft niets tegen te doen. Het betreft de graaiers in deze wereld, de moderne vampieren. Ze zuigen de levensvreugde uit de medemens. Ik heb opgegeven! En Jitze…. Natuurlijk zullen er ook nog aardige mensen zijn, maar volgens mij slechts weinig meer. Ik kom ze niet vaak meer tegen! Ik heb opgegeven! En nu wordt ik vervolgens beticht van desinteresse, ik zou niet meer betrokken zijn. Ik ben stil en afzijdig! Nou moe?!

    • janDeFietser zegt:

      @ Marco:

      wel Marco, wat je daar zelf zojuist neerschreef is ook allemaal ik, ik, ik…

      probeer te herkennen en begrijpen dat de mensen egoisten zijn en waarom;

      je ligt een stap op de rest voor indien je je van je eigen egoisme bewust bent en je niet gaat verstoppen achter allerlei “heilige” dingen die men listig aangrijpt buiten zichzelf om enerzijds de aandacht van het eigen egoisme af te leiden en anderzijds ondertussen anderen te kunnen beschuldigen wanneer zij daar niet aan offeren, zoals de meesten doen, de “onvrijwillige egoisten” die voortdurend wel die spreekwoordelijke splinter zien in andermans ogen.

      misschien te diep?

Plaats een reactie