Te laat

Is het niet opvallend en tegelijk uiterst treurig, dat je de mooiste woorden nooit zult horen, de mooiste bloemen nooit zult zien ? Zij worden namelijk gegeven als de persoon in kwestie zelf niet meer aanwezig is, dat wil zeggen, na z’n dood. De dode ligt opgebaard en kan niet meer horen. Hij is er nog wel, maar eigenlijk ook weer niet. In ieder geval hoort of ziet hij niets meer.

Het lijkt mij zinvol, de uitvaart en de daarbij behorende mooie boeketten en nog mooiere woorden alvast te regelen als de persoon ze nog zelf kan zien en horen. Ja, dat zou wat zijn, een uitvaart bij vol verstand en volle gezondheid.

Het klinkt allemaal nogal vreemd, maar is het niet nog vreemder, dat we bijna nooit mooie woorden over onszelf horen en nooit een bloemetje krijgen, laat staan een duur boeket of krans.

Eigenlijk wil ik zeggen: Geef eens een bloemetje, belangrijker nog, zeg eens iets positiefs tegen een ander, voordat het te laat is en hij je niet meer kan horen. Zo jammer, dat je nooit iets moois gezegd hebt en nu, als hij daar ligt en het niet meer kan ontvangen, zeg je het eigenlijk alleen nog in de ruimte, tegen wat andere buitenstaanders en een beetje tegen jezelf.

Tsjonge, wat een gehandicapte soort zijn we toch. En het is helemaal niet moeilijk, het is zo gedaan, t kost niets, in ieder geval minder dan dat veel te dure grafboeket, dat daar eenzaam in de regen ligt, als de teraardebestelling achter de rug is en iedereen al weer in de aula de uitvaartcake wegspoelt met koffie.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

6 reacties op Te laat

  1. miriam zegt:

    nou ron je hebt gelijk. bij deze: ik lees je stukjes erg graag en ik ben blij dat je de moeite neemt ze te schrijven. dankjewel daarvoor.

  2. p.van.keeken zegt:

    We moeten het toch n keer over de onze hebben tzt. GrP

  3. Jitze Weber zegt:

    Bol heeft ze weer keurig in mijn brievenbus laten deponeren. Eentje voor de export als je begrijpt wat ik bedoel. Mijn duurloopje ging op de valreep nog door. Hulde Ron! “Wat geniet ik weer”.

  4. Renko Fiks zegt:

    Mooi gesproken, man. Over de dode niks dan goeds, zeggen ze weleens. Maar hij/zij zal toch ook bij leven en welzijn goed zijn geweest? Mooi verhaal weer. Even met de neus op de feiten gedrukt. Heb trouwens ook erg genoten van de documantaire die over jou gemaakt is. Super!

    Bedankt, Ron
    Groet, Renko

  5. janDeFietser zegt:

    hoewel ik nog nooit last heb gehad van ¨writer´s block¨ zie ik er eerlijk gezegd toch ¨als een huis¨ tegenop ooit een toespraak voor bij bij een begrafenis te moeten schrijven (en houden). deze woorden van jou zijn nu wel inspirerend, Ron, maar we moeten begrijpen dat het fraais dat doorgaans bij een begrafenisplechtigheid geuit wordt too little & too late is?

Plaats een reactie