Spartathlon

Volgende week wordt de Spartathlon gelopen. Het is dit jaar precies 2500 jaar geleden dat de koerier van Athene naar Sparta liep. Het is geen legende, zoals bij de marathon, maar een historisch feit. de geschiedschrijver Herodotus schreef, dat een koerier vanuit Athene vertrok en de dag daarna in Sparta aankwam.

Een ding weet ik zeker en dat is, dat ik vrijdag over een week geen rustig moment zal hebben. Ik beleef de loop, of ik er nou bij ben of niet, ik ben er de hele dag en nacht en volgende dag mee bezig. Als de Spartathlon je eenmaal in de greep heeft, laat ie je nooit meer los. dat weten de lopers, die meededen en misschien leeft het ook bij de lopers die hem nog ooit graag willen lopen en dat zijn er meer dan we denken.

36uur mag je er over doen, maar het probleem is, dat er meerdere zgn eliminatieposten onderweg zijn, die je voor een bepaalde tijd moet bereiken, dus de voortdurende stress van de tijdslimiet is ook een factor waar je rekening mee moet houden.

Het weer schijnt volgende week mild te zijn, dwz niet te warm, dus dat is een geluk voor de starters, die het de laatste jaren treffen met het weer. Het is erg belangrijk, of het nou 25 of 35 graden is, dat maakt nogal verschil.

Snelheid is minder belangrijk, relatief trage lopers presteren beter dan verwacht mag worden vanwege hun prestaties op kortere ultra’s. Ik zeg altijd maar, dat het meer voortgaan, overleven is dan hardlopen, de echte ultra’s weten wat ik bedoel.

Het blijft voor mij een droom de race nog ooit een keer uit te lopen, nadat ik de laatste twee edities waar ik aan meedeed op moest geven. Ik zag dat Seppo Leinonen uit Finland op de startlijst stond en die is exact zo oud als ik, met net zoveel loopjaren (ruim 40 dus). Zou het kunnen ? Moet ik nog gaan trainen met dat oude lijf ? Het is te overwegen. Ik weet dat meerderen dat doen, dat overwegen. Gaan we of gaan we niet ? We komen er op terug.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

15 reacties op Spartathlon

  1. Ron Bakker zegt:

    Wat denk je van 2011, het is in ieder geval mijn doel!

  2. Mark de Boer zegt:

    Ha Ron,

    We gaan proberen om op onze site http://www.ultraplatform.nl verslag te doen van de race. Ik hoop dat Nelleke Koop daar nog mooie beelden gaat maken. Ik heb in ieder geval genoten van de beelden die in Winschoten te zien waren van jou en Jan Knippenberg. Sowieso leuk om je daar weer even gezien en kort gesproken te hebben.

  3. hanneke zegt:

    Mark, bedankt voor het linkje naar de documentaire. Indrukwekkend!
    Ik ben trots op mijn collega Ron.

  4. p.van.keeken zegt:

    Ja ja. En wie draait er op voor de reiskosten?? GrP

  5. Rinus zegt:

    Een mooie droom die voor jouw waarheid is geworden en die voor mij nog ver van mijn bed is.
    Net als jij ben ik er nog niet aan toe, maar met trainen(of was het lopen?) moet het lukken en wie weet loop ik wel in het zelfde jaar als dat jij gaat lopen, je weet het maar nooit.

    Groet Rinus.

  6. Hoi Ron,
    Je slaat de spijker op zijn kop. Inderdaad blijft de gedachte van de Spartathlon in je geest spoken. Ik weet nog goed hoe ik de loop in mijn gedachten heb gepind toen ik Wim en jou mocht begeleiden. Ik heb de hele loop toen in mijn geheugen gezet om hem het jaar daarop zelf te lopen. In dat voorbereidingsjaar spookte elke km door mijn hoofd zodat ik precies wist wat er kwam. Gelukkig was ik dat ik de loop volbracht met een extreme temperatuur van 40 graden. Voor mij was het mijn einddoel en heb ik het ultralopen vaarwel gezegd. Maar zoals je al schrijft, de Spartathlon blijft je in je greep houden. Ikzelf zal hem nooit meer lopen maar ik begrijp wat je bedoelt.
    De droom blijft nog en ik kan je vertellen: ” het is een fantastische droom”

  7. hennie zegt:

    Net als Rinus staat die wedstrijd nog ver van mijn bed. Alleen de verhalen er omheen maken mij al lekker voor dit soort wedstrijden. De hitte, het extreme afzien, het trekt mij aan. Na een periode van mentale slechtheid ben ik weer op de weg terug. Eerst trainen voor de 24 uur in 2011. en daarna stikum kijken naar…….

  8. dekoerier414 zegt:

    We hebben het er nog wel een keer over Hennie en Rinus. Alles is mogelijk als je dr in gelooft.. grron

  9. Redsoxrunner zegt:

    Ron…. niet nadenken… gewoon doen 😉

  10. Als ik later groot ben, wil ik dat ook.

  11. Bjorn Paree zegt:

    Heb gisteren Jannet, Erwin en Henk op Schiphol succes gewenst. Direct even een interview gedaan ; zie het resultaat http://www.themazecorporation.net/lv/?p=36748

  12. ron teunisse zegt:

    OK dank Bjorn

  13. Ferry zegt:

    Na 2x Spartathlon ervaringen – en 2x uitvallen – weet ik wat je bedoelt:
    Die Spartathlon houdt je bezig. Of je wil of niet, ik zit mezelf op te fokken voor de 3e start. En mijn doel is dan nog maar alleen op tijd binnenkomen. Zal blij zijn als ik vrijdag ga lopen. Ik word die dag 51 en deze keer moet het gebeuren!

    • dekoerier414 zegt:

      Ferry, ik weet dat je het kunt en ik zal positieve gedachten naar je toesturen vanaf vrijdag 6uur (nederlandse tijd) Hou je goed….gr en sterkte

  14. Dave zegt:

    Hoi Ron,

    Prachtige gedachte dat we als ultralopers samen op dit moment de Spartathlon meebeleven. Ik zag dat Lantink het erg goed doet. Duimen voor alle deelnemers!!!

    Groeten, Dave

Plaats een reactie