Ithaca

Hoeveel zouden er zijn ? Eilanden. Een eiland moet niet te groot zijn,want, ten eerste, heb je dan geen overzicht meer en ten tweede heb je dan ook niet het gevoel dat het een eiland is. Texel is wel goed, de Waddeneilanden sowieso. Je moet in een dag om het eiland heen kunnen lopen. Het liefste heb ik tegenwoordig Rottumeroog. Daar loop je zo omheen, maar daar kun je niet komen.

Nee, het meest ideale eiland, waar ik geweest ben, is Ithaca. Het eiland van Odysseus, de man, die volgens de verhalen van Homerus, na de Trojaanse oorlog, vele jaren over de zee moest zwerven, voordat hij weer op z’n geboorte-eiland kon aankomen. Ik ben er in 2004 een dag geweest met m’n zoon. We hebben gezocht naar het paleis van Odysseus, maar we hebben het niet gevonden. Het zou ook raar zijn om het zomaar te vinden, terwijl vele archeologen al ontelbare jaren ernaar op zoek zijn.

Dat heb je met romantici, ze zoeken altijd naar zaken, die niet te vinden zijn. Zouden ze het vinden, dan was het ook weer niet voldoende en zouden ze weer op zoek moeten naar iets anders.

Ithaca heeft een baai, wit zand en kiezels, omzoomd door groen en heuvels, waar vandaan Odysseus vertrokken zou zijn naar Troje. Als je de baai ziet, geloof je het zo maar.

Ithaca is klein en heeft de ideale afmetingen. Zoals gezegd kun je het belopen. Het is groen, het heeft stille dorpjes, met oude mannetjes onder oeroude bomen. Uitzichten, bergen en de meest blauwe zee, die je je maar kunt voorstellen. Ik zou er kunnen wonen, als ik niet het eeuwige verlangen zou hebben om alle andere eilanden te willen zien, in de buurt en overal en als ik niet zou weten dat ik Amsterdam zou gaan missen en de koffie in “de Jaren”, om maar wat te noemen.

Toch, het regent, het is zondag, de straten in Nederland zijn somber. Ithaca is ver weg, maar ik weet dat de zon er schijnt. Ik zou zo graag moeiteloos de heuvels in het groen op lopen, naar het uitzicht over de eindeloze blauwe zee.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie